Licznik odwiedzin

módl się za nami.

(O. Jacek Tonkowicz OFM)

Wakacyjny wypoczynek dzieci z naszej parafii  2019

Zespół Caritas po raz kolejny zorganizował zajęcia świetlicowe podczas wakacji dla dzieci  z Kalet. Zajęcia trwały od 9.00 do 14.00, dlatego dzieci mogły skorzystać z drugiego śniadanka i ciepłego posiłku.  Uczestnicy spędzili wspólnie parę dni na zabawach i grach, tj. bilard, tenis stołowy,’’ piłkarzyki”, szachy, badminton, rozgrywki w „dwa ognie”, oglądały bajki na video, rysowały, bawiły się na placu zabaw. Chętnie jadły posiłki, cieszyły się z podarowanych słodyczy
i lodów. Pod koniec naszego wypoczynku pojechaliśmy do Kopalni Srebra, która znajduje się w Tarnowskich Górach.  Po wizycie w Muzeum Górnictwa założyliśmy czerwone kaski , wsiedliśmy do górniczej windy i  szybem Anioł zjechaliśmy na głębokość 40,5 m. Tu rozpoczęła się niezwykła podróż przez podziemia wpisane w lipcu 2017 roku na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
     W czasie wędrówki oglądaliśmy wykute w skale przodki górnicze, chodniki transportowe i potężne komory powstałe na przełomie XVIII i XIX w. Labirynt korytarzy, z których najniższy fragment ma wysokość ok 140cm, to pozostałość po działającej do 1913 r. królewskiej kopalni kruszców Fryderyk. Poznaliśmy tylko niewielką część potężnego kompleksu, który powstawał od 1784 r.  Szlak dla turystów liczy 1740 m i łączy ze sobą trzy dawne szyby górnicze: Anioł, Żmija i Szczęść Boże. Surowe warunki panujące w podziemiach kopalni, charakteryzujące się niską temperaturą i dużą wilgotnością powietrza, pozwalają poczuć klimat dawnej górniczej pracy. By dodatkowo ożywić atmosferę zwiedzania, podziemia zostały wypełnione efektami dźwiękowymi. I tak z oddali  usłyszeliśmy odgłosy ciężkiej pracy gwarków, kopalnianego zawału, jadących wózków oraz robót strzałowych. Jednak największą atrakcja dla dzieci był przepływ łodziami między dwoma przystankami zlo-kalizowanymi przy szybach Szczęść Boże i Żmija. Na zakończenie pan przewodnik pokazał na fotografiach i opowiadał o zamkach, które znajdują się w powiecie tarnogórskim. Po wyjściu z kopalni zjedliśmy kanapki, a potem zwiedziliśmy Skansen Maszyn Parowych. Zadowoleni wróciliśmy do naszych domów. W piątek pojechaliśmy do Centrum Rozrywki Rodzinnej w Wilkowicach. Dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania Parkowego Zwierzyńca, w którym podziwialiśmy i karmiliśmy uprzednio kupionymi marchewkami i kukurydzą zwierzęta domowe, a także te bardziej egzotyczne: strusie, kangury czy surykatki. Po wejściu na specjalną platformę obserwowaliśmy, jak wygląda życie dzikich danieli. Potem przeszliśmy na plac zabaw o pokaźnej powierzchni z bezpieczną nawierzchnią.
     Ostatnią atrakcją naszej wycieczki była sala zabaw ALELE, tam dzieciaki mogły się wyszaleć  uwalniając  niekończące się pokłady energii, a uśmiech nie schodził im z twarzy. Dzieci miały do dyspozycji ponad 100 m2 konstrukcji zabawowej do lat 11 o łącznej wysokości prawie 5 m, która dzieli się na 3 poziomy, wielki basen z piłeczkami, 4 zjeżdżalnie, tory przeszkód, labirynty, korytarze, kładki itp. Po zabawach zjedliśmy kanapki, a dla głodomorków były jeszcze drożdżówki i wróciliśmy do Kalet.
    Szybko minął nam ten wspólnie i przyjemnie spędzony czas. Wszyscy dobrze bawiliśmy się.
  Zespół Caritas dziękuje wszystkim, którzy przyczynili się do organizacji wakacji 2019 (słodycze, miód, drożdżówki, soki, warzywa, opieka) oraz naszym parafianom za wsparcie finansowe. Dziękujemy – Szczęść Boże.